اگر برای طراحی از برنامه فتوشاپ استفاده می کنید، برای انتخاب یک رنگ خاص، هرگز در پالت رنگ از مربع بزرگ سمت چپ و دایره سفید رنگ داخل آن استفاده نکنید. زیرا اگر چه این روش برای انتخاب ساده تر و سریعتر می باشد ولی باعث انتخاب ترکیب ناخالصی از رنگ می شود و به تبع آن پس از چاپ، شاهد رنگی کدر و متفاوت با طرح خود خواهید بود و یا باعث افزایش حساسیت رنگ می شوید. مثلاً در ترکیب یک رنگ آبی یا سورمه ای مناسب به هیچ وجه نباید رنگ زرد وجود داشته باشد، و یا حتی در ترکیب رنگ زرشکی نیز نباید رنگ آبی دخالت داشته باشد.

 

مهم است بدانید اغلب رنگ های مناسب برای چاپ (به جز مشکی، قهوه ای و طوسی)، از ترکیب درصدهایی از دو یا حداکثر ۳ رنگ اصلی Y ، M ، C یا K به دست می آیند و اگر در بخشی از طرح، رنگی با ترکیب هر چهار رنگ وجود داشته باشد، کار را با ریسک بالایی مواجه کرده ایم.

 

کد رنگ های جدول رنگ کانون:

 

با توجه به این که جدول رنگ کانون هم اکنون در اختیار شماست، برای بررسی کد رنگ آنها، می توانید به این صفحه مراجعه نمایید. (البته رنگ نهایی چاپ شده ممکن است تا ۱۵ درصد با رنگ جدول مقابل شما متفاوت باشد.)

 

رنگ های حساس در چاپ چهار رنگ:

 

علیرغم پیشرفت تکنولوژی در صنعت چاپ، برخی از رنگ ها هستند که به دلیلی محدودیت های چاپ افست، در زمان چاپ دچار نوسان شدید و یا تفاوت زیاد با رنگ مدّ نظر طراح، می شوند.

 

● یکی از این رنگ های حساس، رنگ آبی و یا سورمه ای است. باید طوری رنگ انتخاب شود که در حین چاپ رنگ کدر نشود، به سمت بنفش میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. کار مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد تبعیت از دستور العمل زیر است:

۱ – بهتر رنگ آبی سایان را همان ۱۰۰ درصد قرار دهید.

۲ – به هیچ وجه از رنگ زرد (Y) استفاده ننمایید. استفاده از زرد موجب کدر شدن رنگ می شود.

۳ – رنگ قرمز (M) نباید از ۷۵ درصد بیشتر باشد. استفاده از رنگ قرمز بیش از ۷۵ درصد باعث نوسان زیاد رنگ در کل تیراژ کار می شود.

۴ – تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.

نتیجه: K<100 ‚ Y=0 , M<75 ‚ C=100

 

 

● دیگر رنگ حساس، رنگ زرشکی و آلبالویی است. باید طوری رنگ انتخاب شود که در حین چاپ رنگ کدر نشود، به سمت قهوه ای میل پیدا نکند و نوسان کمتری داشته باشد. کار مهمی که برای کاهش این حساسیت باید انجام داد تبعیت از دستور العمل زیر است:

۱ – به هیچ وجه از رنگ آبی سایان (C) استفاده ننمائید. استفاده از آبی باعث کدر شدن رنگ می شود.

۲ – بهتر است رنگ قرمز (M) را روی عدد ۱۰۰ تنظیم نمایید.

۳ – رنگ زرد (Y) باید حداکثر ۷۵ درصد باشد. استفاده از رنگ زرد بیش از ۷۵ درصد موجب تمایل رنگ به سمت قهوه ای می شود.

۴ – تیرگی و روشنی رنگ را از کم و زیاد کردن رنگ مشکی به دست آورید.

نتیجه: K<100 ‚ Y<75 ‚ M=100 ‚ C=0

 

 

● رنگ حساس بعدی، خاکستری یا طوسی است. استفاده از این رنگ علی الخصوص به صورت تمپلات کار بسیار پر ریسکی است. اگر رنگ خاکستری فقط از درصدی از رنگ مشکی (K) بدست آمده باشد، کافیست به هنگام چاپ چند تکه از پرزهای ریز ناشی از برش کاغذ یا مقوا روی سیلندرهای چاپ قرار بگیرد تا در نتیجه شاهد خال های سفید رنگ روی سطح خاکستری باشیم. همچنین اگر این رنگ از ترکیبی از همه رنگ ها به نسبت مساوی بدست آمده باشد، دچار نوسان شده و در پایان شاهد رنگ خاکستری متمایل به سبز، آبی، قرمز و … خواهیم بود. لذا برای کاهش این حساسیت بهتر است از دستور العمل زیر پیروی شود:

۱ – به هیچ وجه از رنگ مشکی به تنهایی استفاده نکنید.

۲ – برای بدست آوردن رنگ مناسب تر به هر میزان که از مشکی (K) استفاده می کنید، بایستی از سایر رنگ ها (C, M ,Y) نیز حداکثر معادل ۱۵ درصد از رنگ مشکی، قرار دهید. مثال: (C=6 , M=6, Y=6 , K=25)

 

 

● دیگر رنگ حساسی که در این مجال به آن اشاره می کنیم، رنگ مشکی است. چاپ رنگ مشکی هم با مشکلاتی نظیر بور شدن (پر نبودن رنگ) و یا میل نمودن آن به سمت یک رنگ دیگر (مانند خاکستری) مواجه است.

برای درک بهتر مفهوم بور شدن نظر شما را به تفاوت مشکی کد ۴۵ و مشکی کد ۴۶ در جدول رنگ کانون جلب می کنیم. بنابراین توصیه می شود برای داشتن یک رنگ مشکی خوب، یکدست و کاملاً پر، در چاپ چهاررنگ مطابق مشکی کد ۴۶ رنگ خود را به صورت زیر تنظیم نمایید:

K=100‚ Y=67‚ M=68‚ C=75

 

● یادآور می شویم هر گونه خسارت ناشی از عدم رعایت دستورالعمل فوق فقط متوجه سفارش دهنده خواهد بود. همچنین به دلیل حجم بالای سفارشات در زمان دریافت سفارش این گونه فرض می شود که طراح فایل ارائه شده نکات فوق را در طرح خود در نظر گرفته و بنابراین هیچ گونه نظارت و تغییری در فایل ارسالی شما، انجام نخواهد گردید.